Suport telefonic sau pe e-mail L-V 9:00 17:00
0747.167.514
contact@universulelectricelor.ro

Amplasarea stației de încărcare electrică acasă sau la birou

Conceptul de automobil electric nu este deloc unul nou, deși ar putea părea că este vorba de o tehnologie a viitorului care a pătruns deja în domeniul prezentului tehnicii și civilizației umane. De fapt, mașinile electrice au apărut cam în aceeași vreme în care se proiectau și se brevetau primele concepte de motoare termice sau cu ardere internă și în care se construiau primele autovehicule motorizate de astfel de propulsoare.

Totuși, introducerea pe scară largă a petrolului drept combustibil primar și materie primă de rafinare a combustibililor derivați, precum și trecerea la o producție de serie a vehiculelor cu motoare cu ardere internă au avut drept rezultat alegerea unui alt curs al istoriei, curs care a favorizat în mod decisiv automobilul pe benzină sau pe motorină în detrimentul vehiculelor electrice. 

După un secol și mai bine de dominație a motoarelor cu ardere internă, epuizarea treptată a resurselor naturale de petrol, dublată de creșterea alarmantă a îngrijorărilor față de efectele adverse la nivel planetar ale poluării rezultate în urma arderii combustibililor fosili au readus în atenția lumii avantajele pe care autovehiculele electrice le-au avut de la bun început: funcționoarea total nepoluantă și costurile mai scăzute de întreținere. Astfel, în prezent, majoritatea marilor producători de autovehicule au început deja să producă modele de vehicule electrice pe scară tot mai largă, iar guvernele multor state oferă stipendii sub forma diverselor programe de încurajare inclusiv financiară în vederea înlocuirii cât mai rapide a vehiculelor poluante cu vehicule electrice. 

În acest sens, amplasarea unei stații de încărcare electrice pentru autovehicule la domiciliu sau la firmă devine o soluție înțeleaptă în măsura în care deja ai optat pentru o astfel de soluție de mobilitate modernă și nepoluantă. Iată de ce, în acest articol vei afla mai multe detalii despre modul în care se pot amplasa stații de încărcare pentru automobile electrice în România acasă sau la birou.   

Cuprins

1. Stația de încărcare auto electrică - detalii despre tipuri și modele de alimentatoare  
2. Stații de încărcare automobile electrice în România - modalități și reguli de amplasare 
3. Stația de încărcare auto electrică acasă și la firmă - avantaje și beneficii pentru șoferi și pentru angajați

1. Stația de încărcare auto electrică - detalii despre tipuri și modele de alimentatoare

Având în vedere înmatriculările tot mai numeroase de vehicule electrice din ultima perioadă, infrastructura de alimentare a mașinilor electrice de pe teritoriul României a cunoscut o dezvoltare destul de importantă, numărul de stații electrice de încărcare publice, fie ele amplasate în benzinării sau în zone comerciale, depășind numărul de 1000 de locații. 

Chiar și așa, numărul tot mai mare de utilizatori de vehicule electrice face ca, de multe ori, în ciuda aplicațiilor dedicate de rezervare a unui loc la încărcare, să ai tot mai des surpriza de a nu găsi disponibilitatea unui loc liber pentru încărcarea bateriei mașinii atunci când ai nevoie. Devine astfel fezabilă ideea de a amplasa o stație electrică auto de încărcare acasă sau la sediul firmei mai ales dacă deții o flotă de vehicule electrice sau dacă mai mulți angajați dețin vehicule de acest tip. 

O stație de încărcare pentru auto electrice funcționează, de fapt, ca un veritabil adaptor. Stația este o interfață între energia electrică din rețeaua de electrificare și acumulatorul vehiculului electric. Cele mai comune tipuri de încărcătoare electrice pentru acumulatorii autovehiculelor sunt cele care operează cu curent alternativ (AC). Pentru aceste tipuri de stații de încărcare se folosesc cabluri speciale denumite Type 2 după standardul european. De asemenea, există și stații de încărcare care operează pe bază de curent continuu (DC), în acest caz fiind nevoie de conectori speciali care sunt CCS sau CHAdeMO, denumiri care te-ar putea pune în încurcătură dacă nu știi diferența dintre ele. 

Ei bine, diferența între CCS și CHAdeMO nu este una care privește funcționalitatea, ambele tipuri realizând încărcarea acumulatorilor pe bază de curent continuu. Este vorba de standarde diferite, CHAdeMo fiind adoptat în Japonia pentru prima dată în 2013, iar standardul CCS sau ”Combined Charging System” fiind adoptat în 2012 de principalii producători auto din America și Germania (Ford, General Motors, Chrysler, Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen și Porsche), folosirea acestui standard fiind azi generalizată în Statele Unite ale Americii și Uniunea Europeană, dar și în alte state care au adoptat standardele americane și europene (Coreea de Sud, India, Singapore, Rusia etc.). 

Desigur, este de dorit o unificare cât mai rapidă la nivel global și introducerea unui standard unic mondial care ar ușura cu mult operațiunile de găsire a unei stații potrivite pentru orice tip și marcă de vehicul electric, și, pe de altă parte, ar impulsiona masiv industria auto de profil. 

Pentru simplificare, ar trebui să reții că există trei moduri de încărcare a vehiculelor electrice: încărcare ultra rapidă, încărcare rapidă și încărcare lentă. Desigur, orice conducător de vehicule electrice își dorește să-și alimenteze mașina la încărcătoare rapide și ultrarapide. Totuși, trebuie reținut că aceste tipuri de încărcătoare, în special cele ultrarapide care au și puteri mari de ieșire și pot astfel încărca în timpi foarte reduși, de ordinul zecilor de minute, capacități de peste 100-150 kWh, sunt disponibile numai la stații care funcționează pe baza curentului continuu. Majoritatea stațiilor publice de încărcare sunt din gama celor rapide și pot furniza încărcări medii de până la 20-25 kWh în circa 3-4 ore.

Încărcarea lentă este apanajul stațiilor de încărcare auto electrice care pot oferi o putere de 3-8 kWh în medie și pot încărca un vehicul electric la 100% din capacitate într-un timp de 8-16 ore, desigur, în funcție de capacitatea maximă a acumulatorului mașinii. Aceste tipuri de stații pot fi instalate și la domiciliu, fiind o modalitate acceptabilă, mai ales din punct de vedere logistic, pentru a încărca bateria unui vehicul electric pe timpul nopții și a beneficia a doua zi de o baterie complet încărcată și de autonomia maximă conformă cu posibilitățile tehnice ale mașinii. 

De exemplu, încărcarea unui acumulator de mașină electrică cu o capacitate de 40 kWh la o stație cu încărcare lentă poate dura undeva la 12 ore. Prin urmare, este interesant de explorat care sunt variantele și modalitățile de amplasare a stațiilor de încărcare auto electrice la domiciliu sau la sediul firmelor în România. 

2. Stații de încărcare automobile electrice în România - modalități și reguli de amplasare 

semn_parcare

Deoarece achiziția unei mașini electrice a început să fie destul de atractivă în ultima perioadă, mai ales pe fondul scumpirii combustibililor clasici, fosili, amplasarea unei stații de încărcare a automobilelor electrice în România la domiciliu sau la sediul firmelor devine o opțiune demnă de luat în considerare.  

Cei mai avantajați posesori de autovehicule electrice sunt cei care dețin sau locuiesc în locuințe individuale sau cei care dețin garaje proprii, deoarece amplasarea unei stații de încărcare în aceste spații este mult mai simplă. Chiar și în acest caz este nevoie, totuși, de înțelegerea faptului că există stații de încărcare care pot fi conectate la rețele electrice care pot furniza curent monofazat sau curent trifazat. Diferența între cele două tipuri de alimentare ale stațiilor este dată de puterea pe care o pot furniza încărcării vehiculului. Astfel, stațiile de încărcare pe curent monofazat pot oferi o putere de încărcare cuprinsă, de regulă, între 3,7 și 7,4 kWh fiind perfecte pentru amplasarea la domiciliu sau la sedii mai mici de firme, cu un număr mai redus de utilizatori. Stațiile de încărcare electrice pe curent trifazat oferă o putere de încărcare net superioară, reducând, concomitent, și timpul necesar alimentării. Puterea unei astfel de stații poate atinge 22kW, limitele inferioare situându-se undeva la 11 kWh. 

Prin urmare, primul pas pe care ar trebui să-l faci înainte de a lua decizia achiziționării unuia sau altuia dintre modelele de stații de încărcare disponibile este să verifici cu atenție branșamentul locuinței sau sediului firmei ori instituției unde va fi amplasată stația de încărcare la rețeaua națională de electricitate pentru a verifica dacă conectarea este de tip monofazat sau trifazat. De asmenea, este necesar și un studiu asupra puterii totale instalate consumate în locuință sau la sediul companiei unde se va instala stația de încărcare, precum și de informarea corectă asupra puterii maxime ce poate fi furnizată de rețea la locul de consum. Apoi, la consumul total al locuinței va trebui adăugată puterea maximă de încărcare a acumulatorului mașinii electrice. Desigur, în cazul mai multor vehicule electrice se va face un total al puterilor de încărcare. Astfel, se va putea face diferența între disponibilul de putere al rețelei electrice de la locul de consum și necesarul de putere care include și noul supliment necesar vehiculului/vehiculelor electrice. 

Dacă diferența de putere nu este foarte mare, se poate proceda la solicitarea către operatorul de distribuție a energiei electrice a instalării unui spor de putere fără a modifica, de exemplu, branșamentul monofazat existent. Dimpotrivă, dacă necesarul de putere pentru încărcarea acumulatorului vehiculului / vehiculelor depășește cu mult puterea ce poate fi obținută din branșamentul monofazat existent se poate face o solicitare către distribuitorul de energie electrică pentru refacerea branșamentului și trecerea către unul trifazat împreună cu realizarea traseelor electrice necesare, precum și cu poziționarea și instalarea cablurilor electrice adecvate acestor scenarii de consum. 

În mod evident, oricare dintre aceste două modificări se va face în urma unor proceduri legale care implică obținerea avizelor tehnice necesare de racordare la operatorul de rețea electrică. După semnarea unui nou contract de furnizare la parametrii noi, se poate trece la autorizarea și execuția lucrărilor la instalația electrică pentru realizarea modificărilor necesare și instalarea efectivă a stației de încărcare, precum și emiterea unui certificat de racordare. Întreaga procedură este destul de laborioasă, instalarea efectivă a stației și punerea ei în funcțiune poate depăși 150 de zile de la demararea procedurilor legale.  

3. Stația de încărcare auto electrică acasă și la firmă - avantaje și beneficii pentru șoferi și pentru angajați

statie_incarcare

Deținerea unei stații de încărcare electrice proprii aduce o serie de avantaje posesorilor, fie că este vorba de persoane fizice, fie că este vorba de companii care au ales să monteze astfel de stații la sediile proprii. 

Astfel, din punctul de vedere al unei persoane posesoare a unui vehicul electric, avantajele unei stații proprii de încărcare a acumulatorilor la domiciliu se traduc prin confort sporit, mașina fiind încărcată în timpul nopții, iar a doua zi se poate profita de autonomia maximă. În același timp, se va elimina stresul căutării stațiilor publice și lipsa temporară a locurilor libere de încărcare la aceste tipuri de stații. Nu în ultimul rând, costurile cu alimentarea pot fi mai reduse la stația proprie de acasă, față de costurile pe care va trebui să le suporți la unele stații de alimentare publice. 

În ceea ce privește firmele, amplasarea stațiilor de încărcare auto electrice aduce o serie de avantaje care se pot cuantifica mai ales în zona beneficiilor de imagine și a reducerii costurilor de operare a flotei proprii de vehicule electrice. Astfel, o companie care oferă acces la încărcare electrică pentru vehicule clienților și angajaților va câștiga puncte serioase la gradul de satisfacție al acestora, precum și la loialitatea față de brand. 

De exemplu, un centru comercial care oferă o parcare cu stații de încărcare pentru vehicule electrice destinată clienților va beneficia în mod cert de un flux constant de clienți care dețin vehicule electrice și care, în așteptarea încărcării, pot achiziționa și alte produse sau servicii. ,

De asemnea, angajații unei companii pot privi posibilitatea încărcării vehiculului electric în perioada de muncă ca fiind un avantaj de natură salarială care îi va motiva suplimentar și le va spori loialitatea față de angajator.  

Nu în ultimul rând, companiile care au trecut în avangarda industriei de profil și care au ales să dețină flote de vehicule electrice pot obține o reducere semnificativă a costurilor de operare și o creștere a eficienței generale a activității prin amplasarea de stații de încărcare auto la sediile firmelor. Se pot enumera aici ca exemple de beneficiari firmele de curierat, de taximetrie, de distribuție, de livrări etc. 

În concluzie, trendul producției auto și al piețelor de desfacere pentru autovehicule continuă să înregistreze avansuri, fluctuante, dar, în mod sigur, ascendente în vederea trecerii la un model de mobilitate nepoluant. Achiziția unui vehicul electric și amplasarea unei stații de încărcare auto electrice acasă sau la firmă poate fi un pas de avangardă în acest domeniu dar, cu siguranță, va fi un real câștig pe termen mediu și lung atât în privința reducerii costurilor de deplasare, cât și în privința reducerii poluării. 

Sursa foto: Pixabay.com

Articole similare